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Documentation d'artistes diplômés de l'EESAB. 2011 - 2015

Jonas Delhaye

MÀJ 29-04-2015

Mon travail se définit dans une forme hybride où l’objet créé est intrinsèquement lié au processus de création et d’activation. La démarche proche du performatif implique l’immersion du corps dans l’espace, l’expérience du temps, la mise en valeur d’une présence au monde et des modalités spécifiques d’apparition de l’image ou du langage.


Cet attachement au processus se traduit notamment dans ma pratique photographique où la collecte d’éléments fragmentaires in situ, la construction de sténopés invoquant le fétiche ou l’abris, l’intimité progressive avec l’espace et ses occurrences sont autant d’étapes consubstantielles aux images résultantes.


Dans un lien d’interdépendance, l’oeuvre est la fois dispositif, processus artistique, empreintes, éléments qui prennent corps durant l’exposition comme les traces archéologiques issues d’une rencontre avec l’espace.

Questioning the showing or image-making processes is a way of widely interrogating the attention given to what is around us, the physical position confronted to reality and its capture.

Close to performing, my photographic approach is made of site experience more than simple image-shooting. Immersion, collection, device building time, progressive intimacy with the landscape and its occurrences are consubstantially part of the image as a result. They offer a counterpoise to the feeling of violence that brings to me the brutal removal of the real, eased by numerical shooting practices.

Scattered material, fragments, rubbish are collected and become elements used for the construction of the camera. The pinhole camera becomes not only an "image-making tool", but generates itself a physical proximity with the place, due to its making process and its material presence. In a final move, the fragments agglomerated take pictures of the site they came from.

My work also feeds itself from other stories, sites, words, myths, material that offer me a large range of narrative opportunities and plastic experiences.