retour à l'accueil

Documentation d'artistes diplômés de l'EESAB, 2015 - 2021

Fanny Gicquel

MÀJ 16-10-2023

living on the border, 2020

Verre, acier, bandage, dimensions variables
Performance avec: Maria Ladopoulos, Mickey Mahar, Omagbitse Omagbemi
Photo : © Robert Trieger © Roman März

living on the border, 2020

glass, steel, bandage, variable dimensions
Performed with : Maria Ladopoulos, Mickey Mahar, Omagbitse Omagbemi
Photo : © Robert Trieger © Roman März

Texte d'exposition par Justin Polera (2020)

La performance intitulée Living on the Border, d’après un texte de Leonora Miano explore les enchevêtrements délicats et dynamiques entre soi et l’autre. L’artiste a été inspiré par la manière dont l’auteur concoit la frontière comme un lieu d’habitation et d’hospitalité où l’un peut être soit fidèle, soit déloyal envers l’autre. «La frontière, telle que je la définit et l’habite, est le lieu où le monde se touche, inlassablement. Le lieu de l’oscillation constante: d’un espace à un autre, d’une sensibilité à une autre, d’une vision du monde à l’autre. La frontière évoque une relation. »1 Transposé plus précisement aux relation humaine, la frontière devient un espace flou, malléable, en hybridation ou se joue et se négocie la distance et l’intimité. Fanny Gicquel s’intéresse depuis longtemps aux notions «d’espace personnel» et de distanciation sociale, qui semble désormais omniprésent.Les sculptures agissent comme des instruments de mesure pour marquer la distance entre les corps en mouvement. Chaque objet crée une relation entre l’objet sculptural et le corps en tant qu’objet, questionnant la relation sujet-objet. Ici l’objet a une double fonction: d’une part il marque la frontière entre les corps mais d’autre part c’est une extension du corps qui permet d’atteindre et de toucher l’autre. Une fois accrochée, la sculpture rappelle des contours des corps extérieurs mais aussi une ligne de texte écrite et une partition pour la chorégraphie du mouvement ou du son.

Exhibition text by Justin Polera (2020)

The performance called Living on the Border, after a text by Leonora Miano explores the delicate and dynamic entanglements between oneself and the other. The artist was inspired by the way the author describes the borders as a place to inhabit and a place of hospitality where one can either be faithful or disloyal to the other. The border is a blurry, malleable space, liminal, and porous space in which bodies and objects come together and apart. The performance adresses the ‘dialectics of the outside and the inside’, focusing on the parallel ways that one lives inside one’s body and lives inside external space. Borders are both distancing and intimate, it is a place of hybridization with otherworld collide. « The border, as I define it and inhabit it, is the place where the world’s touch, tirelessly. The place of constant oscillation : from one space to another, from one sensitivity to another, from one vision of the world to another. Border evokes a relationship. » Bodies and identities bind a loosen to form a new body langage. This porosity of the border between intimacy and exteriority explore our promiscuity and our contemporary distances. Fanny Gicquel has been long interested in the ides around « personal space » and social distancing in the space between us, whiwh now seems ever present. The sculptures can stand alone as discrete objects, but are also seen as part of a larger choregraphy of objects that are used in the performance practice. The sculptures when used between the performers act as measuring instruments to mark the distance between moving bodies as the materiality of fragility and human fragility are coupled. Each object creates a relation between the sculptural object and the body as object, questioning the subject and object relation, in particular the objects take on an anthropomorphic life. Here the object has a double function : on one hand it marks the border between the bodies but on the other hand it is an extension of the body which makes is possible to reach and touch the other. Once hung,, the sculpture recalls the contours outlines of the bodies exterior but also a line of written tewt and a score for the choregraphy of movement or sound.